Przewodnik skutecznej komunikacji z lekarzem - pokonaj ból

PRZEWODNIK SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI Z LEKARZEM

Proces leczenia także zespołów bólowych wiąże się z koniecznością stałego kontaktu z pracownikami służby zdrowia, najczęściej z lekarzem. Jakość komunikacji lekarz-pacjent ma bardzo duże znaczenie dla procesu zdrowienia. To jak skutecznie przebiega wymiana informacji wpływa zarówno na trafność diagnozy jak i doboru metod leczenia. Do niedawna w medycynie temat komunikacji był marginalizowany, ponieważ pacjenta traktowano jako przypadek medyczny, chorujące ciało. Dziś coraz bardziej powszechne staje się całościowe podejście do pacjenta, czyli traktowanie go jako osoby, której pewne części ciała chorują, co powoduje dysfunkcje w różnych obszarach funkcjonowania człowieka i wywołuje pewne stany emocjonalne. Stąd też, coraz częściej w proces leczenia pacjenta angażuje się psychologa, który pełni rolę mediatora między lekarzem i pacjentem oraz eksperta w sprawie komunikacji.

Lekarz ma określony z góry czas, który może poświęcić danemu pacjentowi, dla każdego taki sam. W tym czasie poza wykonaniem badania, musi jeszcze wypełnić obszerną dokumentację. Staje więc przed trudnym zadaniem - wybrać dobro pracodawcy czy dobro pacjenta. Nie zawsze poświęcenie jednemu pacjentowi większej ilości czasu oznacza działanie w imię dobra pacjenta, ponieważ lekarz będzie musiał zaoszczędzić ten czas na innym chorym. Stąd też lekarzom często brakuje czasu, aby wysłuchać pacjenta. W związku z tym bywa tak, że sami musimy postarać się o to, aby w ciągu krótkiej chwili przekazać lekarzowi informacje, mogące być istotne z perspektywy diagnozowania i planowania przebiegu leczenia.

Czasami zdarza się, że wchodzimy do gabinetu i zapominamy co chcieliśmy powiedzieć, o co zapytać, język nam się plącze, nie rozumiemy, co mówi do nas lekarz. To wszystko tylko potęguje stres. Rozbieramy się przed lekarzem i czujemy, że obnażamy się przed kimś, kto jest nam bardzo daleki. Wychodzimy z gabinetu i jesteśmy niezadowoleni z wizyty, mamy poczucie, że niepotrzebnie w ogóle tam przyszliśmy. Jak zatem temu zapobiec? Przede wszystkim musimy nauczyć się rozmawiać z lekarzem. Ten krótki przewodnik komunikacji powstał po to, abyś przed wizytą przygotował się do tej rozmowy jak najlepiej.

Wymiana informacji

Wymiana informacji jest najważniejszym elementem komunikacji z lekarzem. Z jednej strony to na nas ciąży obowiązek odpowiedniego przekazania informacji o naszych dolegliwościach, a z drugiej strony lekarz powinien nam wytłumaczyć jak będzie przebiegał proces leczenia i jaka będzie w nim nasza rola. Poniżej znajdziesz kilka rad, które mogą ułatwić Ci komunikację z lekarzem.

PAMIĘTAJ! Masz prawo nie rozumieć, jak funkcjonuje ciało człowieka i masz prawo do informacji o tym, co złego dzieje się w Twoim organizmie.

Lekarz może zaproponować Ci wizytę u psychologa bądź psychoterapeuty jako wspomaganie leczenia bólu. Psychologowie dysponują wiedzą na temat niefarmakologicznych metod leczenia bólu. Poza psychoterapią należą do nich relaksacja czy biofeedback, o których możesz przeczytać na naszej stronie. Terapia psychologiczna jest bardzo przydatna w leczeniu bólu. Proponując Ci takie rozwiązanie lekarz nie sugeruje Ci, że Twój ból czy choroba nie istnieją, czy zostały przez Ciebie wymyślone. Zwyczajnie chce Ci pomóc. Już dawno minęły czasy, kiedy psycholog zajmował się jedynie problemami osób z zaburzeniami psychicznymi.

Komunikacja lekarz-pacjent przebiega znacznie lepiej, kiedy prowadzona jest w relacji partnerskiej. Dawniej popularny był model paternalistyczny, gdzie lekarz był autorytetem podejmującym wszystkie decyzje w sprawie zdrowia pacjenta, natomiast pacjent odgrywał niejako rolę dziecka, biernie przyjmującego wszystkie decyzję. Pacjent powinien mieć jednak prawo głosu i decydowania o własnym ciele, w tym o sposobie jego leczenia. Lekarz może prosić Cię o podjęcie pewnych decyzji i Ty sam możesz się tego domagać, pamiętając, że to jednak on jest ekspertem w dziedzinie zdrowia.

Poza rozmową

W gabinecie lekarskim poza komunikacją werbalną, bardzo ważna jest komunikacja niewerbalna. Nie dość, że większość informacji dochodzi do nas z komunikacji pozawerbalnej to jeszcze w relacji lekarz-pacjent dochodzi do kontaktu fizycznego dwóch obcych osób. Lekarz będzie chciał Cię osłuchać, sprawdzić, jak miejsce lokalizacji bólu działa na dotyk. Ważne abyś swoją postawą i przygotowaniem mówił "Jestem schludny, czysty, zadbany i można mnie zbadać". Okażesz mu w ten sposób szacunek i pokażesz, że też jesteś osobą, której można zaufać.

Bliski kontakt

Jak już wspominaliśmy w komunikacji lekarz pacjent dochodzi do bardzo bliskiego kontaktu z obcą osobą. Nie ma drugiego takiego miejsca, gdzie rozbieramy się i dajemy dotykać znając kogoś zaledwie kilka minut. Taka sytuacja może być bardzo krępująca dla obu stron. Dlatego warto zawsze pamiętać o kilku podstawowych rzeczach:

Lekarz rozpoczynając swoją praktykę składa Przyrzeczenie Lekarskie, które jest fragmentem Kodeksu Etyki Lekarskiej. Poniżej zamieszczamy ten dokument do pobrania. Nie jest konieczne, abyś się z nim zapoznawał, być może jednak jesteś ciekawy, jak powinien zachowywać się i postępować dobry, etyczny lekarz. Reguluje to właśnie ten dokument.

Kodeks etyki lekarskiej

Pracownicy służby zdrowia są takimi samymi ludźmi jak my wszyscy. Jedni są bardziej empatyczni, inni mniej. Nikt nie sprawdza ich predyspozycji do zawodu. Jeśli lekarz podczas wizyty powie coś nieodpowiedniego, nie obrażaj się na całą grupę zawodową. Bądź wyrozumiały. Każdy przecież może mieć gorszy dzień. Jeśli do tej pory byłeś zadowolony z opieki lekarskiej prowadzonej przez Twojego lekarza, nie rezygnuj z niej z powodu jednorazowego niepoprawnego zachowania lekarza. Jeśli zrobi coś, czego nie akceptujesz, powiedz mu o tym. Gdyby takie zachowania zdarzały się częściej, po prostu zmień lekarza. Najważniejsze, abyś ufał osobie, która ma Cię leczyć. Wizyta w gabinecie lekarskim powinna przebiegać w atmosferze bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku.

Jeśli lekarz zachowa się w sposób niedopuszczalny, łamiąc Twoje prawa i Kodeks Etyki Lekarskiej, możesz złożyć na niego oficjalną skargę. Wierzymy jednak, że taka sytuacja nigdy nie będzie miała miejsca. Takie rozwiązanie nie jest elementem tak zwanej "dobrej komunikacji", ale czasami zostaje jedynym skutecznym rozwiązaniem. Skargę możesz złożyć w następujących miejscach:

Mamy nadzieję, że nasze rady pomogą Ci w komunikacji z Twoim lekarzem. Życzymy Ci udanych i satysfakcjonujących rozmów, które przyspieszą proces diagnozy i leczenia.